“Πάμε” Βενετία!

Το 77ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας έχει γίνει στο πεδίο των φεστιβάλ κάτι αντίστοιχο με το “Tenet” στο πεδίο των κινηματογραφικών αιθουσών: Όλοι οι άμεσα κι έμμεσα ενδιαφερόμενοι το περιμένουν σαν εκείνο που θα “ξορκίσει” το κακό και θα εγκαινιάσει πανηγυρικά την περίοδο της – νέας – κανονικότητας. Το πιο παλιό κινηματογραφικό φεστιβάλ στον πλανήτη θα διεξαχθεί “κανονικά”, λοιπόν. Με απόντες, όπως αναμένεται να συμβεί, τους περισσότερους από τους ξένους δημοσιογράφους που καταφθάνουν στη Γαληνοτάτη κάθε χρόνο, από όλον τον κόσμο. Και, φυσικά, με μια ισχυρή ιταλική παρουσία, τόσο μέσα όσο κι έξω από τις αίθουσες, με τη χρήση της μάσκας υποχρεωτική παντού - αλλά παντού - , και με διαρκείς θερμομετρήσεις στα σημεία εισόδου των φεστιβαλικών εγκαταστάσεων. Για ευνοήτους λόγους, φέτος θα υπάρχουν δύο νέοι εξωτερικοί χώροι, κυρίως για το κοινό, ένας στο Λίντο κι ένας στη Βενετία (μάλλον σε κάποιον χώρο της Μπιενάλε).   

Η φετινή Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής, πάντως, που δεν είναι άλλη από την Κέιτ Μπλάνσετ, από νωρίς είχε δηλώσει πως πρόκειται να διασχίσει φέτος το – socially-distanced - κόκκινο χαλί του Palazzo del Cinema

Όσον αφορά στα υπόλοιπα μέλη της Επιτροπής, Βερόνικα Φραντζ (Αυστριακή σκηνοθέτης/συγγραφέας), Τζοάνα Χογκ (Βρετανή σκηνοθέτης/σεναριογράφος – αφιέρωμα στο έργο της είχε γίνει πέρυσι στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), Νικόλα Λαγκιόια (Ιταλός συγγραφέας), Κρίστιαν Πέτζολντ (Γερμανός σκηνοθέτης/σεναριογράφος), Λουντβίν Σανιέ (Γαλλίδα ηθοποιός), δηλώνουν επίσης αποφασισμένα να έρθουν, αν και μόλις ανακοινώθηκε πως ο Ρουμάνος σκηνοθέτης Κρίστι Ποΐου δεν θα μπορέσει τελικά να παρευρεθεί και τη θέση του παίρνει ο Ματ Ντίλον (!).


Παρούσα φέτος δηλώνει και η Τίλντα Σουίντον. Για να παραλάβει, μαζί με τη σκηνοθέτιδα από το Χονγκ Κονγκ Αν Χόι τον τιμητικό Χρυσό Λέοντα για Σπουδαίο Επίτευγμα στο Σινεμά. Η Σουίντον πρωταγωνιστεί στη νέα, 30λεπτη (και πρώτη αγγλόφωνη) ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ, “The Human Voice”, που ο Ισπανός σκηνοθέτης ολοκλήρωσε μετά το lockdown σε χρόνο ρεκόρ, ώστε να είναι έτοιμη για το φεστιβάλ. 


Για πρώτη φορά, μετά από έντεκα χρόνια, ένα ιταλικό φιλμ επελέγη για ταινία έναρξης της Mostra. Πρόκειται για το εκτός Διαγωνιστικού “Lacci” (“Δεσμοί¨) του Ντανιέλε Λουτσιέτι (που κανονικά θα προβαλλόταν στις Κάννες), ένα οικογενειακό δράμα τοποθετημένο στη Νάπολη των 80'ς, με πρωταγωνιστές τους Άλμπα Ρορβάχερ και Λουίτζι Λο Κάσιο. Απόλυτα σύμφωνο με το πνεύμα της εποχής, λίγο πριν θα προβληθεί και το ντοκιμαντέρ “Molecole” που ο σκηνοθέτης Αντρέα Σέγκρε, με καταγωγή από τη Βενετία, γύρισε στην πόλη του κατα τη διάρκεια του lockdown.


Το φετινό Διαγωνιστικό Τμήμα διακρίνεται από νέα ταλέντα και ισχυρή γυναικεία παρουσία (σε αντίθεση με πέρυσι και πρόπερσι –  κάτι για το οποίο οι διοργανωτές έχουν επανειλημμένως επικριθεί): Δεκατρείς από τις δεκαοκτώ διαγωνιζόμενες ταινίες προέρχονται από σκηνοθέτες που κυνηγούν τον Χρυσό Λέοντα για πρώτη φορά, ενώ οκτώ είναι σκηνοθετημένες από γυναίκα. Ανάμεσα τους και το πολυαναμενόμενο “Nomadland” από την κινεζικής καταγωγής Κλόε Ζάο (“The Rider”), με πρωταγωνίστρια τη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ. Η ταινία θα προβληθεί σε παγκόσμια πρεμιέρα στις 11 Σεπτεμβρίου, ταυτόχρονα με το φεστιβάλ του Τορόντο, ενώ και στις δύο περιπτώσεις θα προηγηθεί μια εικονική παρουσίαση της ταινίας. Άλλο φιλμ που περιμένουμε με αυξημένο ενδιαφέρον είναι το “Miss Marx” της Ιταλίδας Σουζάνα Νικιαρέλι που μας είχε εντυπωσιάσει δύο χρόνια πριν, πάλι στη Βενετία, με την offbeat βιογραφία “Nico, 1988”. Μπορεί τελικά, αυτήν την επεισοδιακή χρονιά, το μεγάλο βραβείο να δοθεί σε γυναίκα δημιουργό, για πρώτη φορά με τον θρίαμβο της Σοφία Κόπολα και του “Somewhere” μια δεκαετία πριν.


Άλλες ταινίες που περιμένουμε στο Διαγωνιστικό είναι το “Notturno” του Τζιανφράνκο Ρόσι (Χρυσός Λέοντας το 2013 για το “Sacro GRA”), “Dear Comrades” του Αντρέι Κοντσαλόφσκι, “Nuevo Orden” του Μισέλ Φράνκο και το “Pieces of a Woman” του Ούγγρου Κορνέλ Μουντρούτσο – η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του -, με το πρωταγωνιστικό δίδυμο Σία ΛαΜπεούφ - Βανέσα Κίρμπι (η τελευταία με διπλή παρουσία εδώ, αφού παίζει και στο “The World to Come”), σε συμπαραγωγή Μάρτιν Σκορσέζε
Έκπληξη προκάλεσε ο αποκλεισμός από το Διαγωνιστικό του Αμερικανού βετεράνου ντοκιμαντερίστα Φρέντερικ Γουάισμαν με το “City Hall” (όχι και τόσο έκπληξη, βασικά, γιατί η διάρκεια του είναι 272 λεπτά, σχεδόν απαγορευτική όταν φοράς μάσκα μέσα σε κλειστή αίθουσα).


Σημαντική είναι η ελληνική συμμετοχή φέτος, αφού τα “Μήλα”, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Χρήστου Νίκου (έχει διατελέσει βοηθός σκηνοθέτης και για τον Γιώργο Λάνθιμο), θα “ανοίξουν” το παράλληλο τμήμα “Ορίζοντες”! Εδώ θα βρούμε και το “Mainstream” της Αμερικανίδας Τζία Κόπολα, ένα δυστοπικό σχόλιο για την τρομακτική δύναμη των Μέσων κοινωνικής δικτύωσης με τους Άντριου Γκάρφιλντ και Τζέισον Σβάρτζμαν.


Εν ολίγοις, η Βενετία μάλλον φέτος, για πρώτη φορά μετά από αρκετό καιρό, δεν έχει να προσφέρει ταινίες-οσκαρικά στοιχήματα (αν και ο καλλιτεχνικός διευθυντής Πάολο Μπαρμπέρα δήλωσε πως το “Nomadland” πάει καρφί για τα βραβεία Όσκαρ του επόμενου Απριλίου. Τρίτο αγαλματίδιο ίσως για τη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ;), από την άλλη  μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε το έργο πολλών νέων και ταλαντούχων δημιουργών που θα συζητηθούν ίσως αρκετά στο μέλλον.


Κι εμείς; Ανυπομονούμε να σας μεταφέρουμε τι θα συμβεί μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες, με καθημερινές ανταποκρίσεις, αποκλειστικές συνεντεύξεις κλπ εδώ, στην ειδική φεστιβαλική ιστοσελίδα της COSMOTE TV. 
Από τις 2 και μέχρι τις 12 Σεπτεμβρίου, “πάμε” Βενετία. Μείνετε συντονισμένοι!

Για περισσότερες πληροφορίες, στο www.labiennale.org

Χριστίνα Μπίθα

Καθημερινές ανταποκρίσεις από το Φεστιβάλ