MΕΛΙΝΑ ΛΕΟΝ/ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ

Περού, 1988. Η Χεορχίνα, μια νεαρή κοπέλα από ένα μικρό χωριό των Άνδεων, φτάνει στη Λίμα προκειμένου να γεννήσει σε μια αυτοσχέδια κλινική. Όμως, το βρέφος εξαφανίζεται. Εν μέσω των πολιτικών αναταραχών της εποχής, ο Πέδρο, ένας τολμηρός δημοσιογράφος, θα γίνει ο μοναδικός της σύμμαχος στην απελπισμένη αναζήτηση να βρει το παιδί της.

Αντλώντας έμπνευση από την αληθινή ιστορία εμπορίας βρεφών που συντάραξε το Περού τη δεκαετία του ‘80, η Μελίνα Λεόν, αναλαμβάνοντας τη σκηνοθεσία, το σενάριο και το μοντάζ κι επιλέγοντας τη ασπρόμαυρη φωτογραφία, διηγείται μια ιστορία προσωπική και συγκινητική, που συμμετείχε, μεταξύ άλλων, στο 72ο κινηματογραφικό φεστιβάλ Καννών.

Με αφορμή την προβολή της ταινίας στο 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκηςστο οποίο και τιμήθηκε με το βραβείο FIPRESCI -, συναντήσαμε τη δημιουργό, που κατοικεί μεταξύ Νέας Υόρκης και Λίμα, για μια ενδιαφέρουσα τηλεοπτική συνέντευξη στην οποία μάς μίλησε για τον πατέρα της, για την εποχή όπου όλα φαίνονταν μαύρα, για το γύρισμα στο Περού, καθώς για τις Κάννες.

Άσπρο-μαύρο

Πήρα την απόφαση να το γυρίσω σε ασπρόμαυρο γιατί, πρώτον, το φιλμ αναφέρεται σε μια σκοτεινή περίοδο της ιστορίας του Περού. Είχες την εντύπωση πως ήταν πάντα χειμώνας. Δεύτερον, επειδή οι μεγάλες εφημερίδες εκείνης της εποχής εκδίδονταν σε μονοχρωμία, οπότε ήθελα να το γυρίσω όσο πιο αυθεντικά γινόταν. Να διαδώσω και πάλι την είδηση.

Μια αληθινή ιστορία

Ο πατέρας μου (σ.σ. ο δημοσιογράφος που πρώτος δημοσίευσε την υπόθεση ήταν ο πατέρας της σκηνοθέτιδος, Ισμάελ Λεόν, ένας από τους ιδρυτές της εφημερίδας La República) αποκάλυψε αυτό το σκάνδαλο, που ήταν ένα από τα μεγαλύτερα της εποχής. Ήταν στη δεκαετία του ογδόντα. Επρόκειτο για ένα από τα πρώρα μεγάλα θέματα της εφημερίδας República. Σήμερα, είναι η πιο σπουδαία, ανεξάρτητη, έγκυρη εφημερίδα της χώρας.

Για τις Κάννες

Είναι η πρώτη μου ταινία μυθοπλασίας. Το γεγονός πως αυτή επιλέχθηκε στο πιο σπουδαίο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου, όπου και δέχθηκε πολύ καλές κριτικές, μόνο χαρά και περηφάνια μου δίνει, όπως και δύναμη για να ασχοληθώ στο μέλλον με παρόμοια θέματα.

Για το γύρισμα στη Χιλή

Χαίρομαι που μου κάνετε αυτήν την ερώτηση, κανείς άλλος δεν μου την έχει κάνει και ήταν πραγματικά κάτι που μας απασχολούσε για καιρό. Το αν δηλαδή θα κάναμε τα γυρίσματα στο Περού ή σε μια άλλη χώρα, όπου υπήρχαν πολύ πιο ευνοϊκές συνθήκες, σε επίπεδο παραγωγής, για έναν δημιουργό για να τελειώσει την ταινία του. Αλλά για λόγους αρχής, και για να είμαστε πιο κοντά σε αυτήν την ιστορία, αποφασίσαμε να μείνουμε στη χώρα μου (σ.σ. αξίζει να σημειωθεί πως κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων χρησιμοποιήθηκε μόνο φυσικό φως).

 

* Η ταινία Τραγούδι Χωρίς Όνομα κυκλοφορεί στις αίθουσες από τις 23 Ιανουαρίου 2020, σε διανομή Danaos Films.