Video Poster

Κάννες, Ενδέκατη μέρα

Ποιος σκότωσε τον Δον Κιχώτη;
Έφτασε και η ενδέκατη μέρα του φεστιβάλ, τ' οποίο οδεύει ολοταχώς προς το τέλος του και στην τελετή λήξης το Σάββατο το βράδυ, με την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας του Τέρι Γκίλιαμ, The Man Who Killed Don Quixote, καθώς βέβαια και την απονομή των μεγάλων βραβείων. Οι κριτικές πάντως μετά τη δημοσιογραφική προβολή που έγινε το απόγευμα για το πολύπαθο έργο του Γκίλιαμ είναι ανελέητες, ακόμα και από τους φαν του σκηνοθέτη – ή, μάλλον, κυρίως από αυτούς. Ο Δον Κιχώτης, χαοτικός και ακατανόητος, σίγουρα δεν στέκει στο ύψος των αντίστοιχων αντιηρώων στο Fisher King ή το 12 Monkeys, ο Τζόναθαν Πράις δεν είναι ο Ζαν Ροσφόρ - που είχε αναλάβει κάποτε το ρόλο του “ιππότη” - και ο Άνταμ Ντράιβερ, στον ρόλο ενός κινηματογραφιστή που καταλήγει Σάντσο Πάντσα, παραείναι σοβαρός. Η ταινία του Γκίλιαμ πάντως, μπορεί να μην μείνει στην ιστορία σαν πετυχημένο κινηματογραφικό πείραμα, αλλά θα μείνει για το παρασκήνιο: Τα 20 και βάλε χρόνια που χρειάστηκαν για να πραγματοποιηθεί, το υπέροχο ντοκιμαντέρ Lost in la Mancha του 2002 γύρω από τις αναποδιές των τότε γυρισμάτων – αξίζει να σημειωθεί πως η ίδια ομάδα ετοιμάζει νέο σχετικό ντοκιμαντέρ, με τίτλο He Dreams of Giants - και βέβαια για τη δικαστική διαμάχη του δημιουργού με τον πρώην παραγωγό της ταινίας, ο οποίος, ευτυχώς χωρίς επιτυχία, προσπάθησε να εμποδίσει δικαστικά την πρεμιέρα της ταινίας εδώ στις Κάννες.

Μια εικόνα όσο χίλιες λέξεις
Τελευταία μέρα σήμερα και του Διαγωνιστικού, με την προβολή του τρίωρου Ahlat Agaci (Άγρια Αχλαδιά), του Τούρκου Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν. Σχεδόν μόνιμος θαμώνας των Καννών από το 1995, για να κερδίσει τελικά και τον Χρυσό Φοίνικα τέσσερα χρόνια πριν με το Winter Sleep, ο Τζεϊλάν ρίχνει μια ακόμα λοξή ματιά στην πατρίδα του όπως ξέρει να κάνει πολύ καλά, με μακρινά πλάνα και εικόνες που έχουν σχεδόν τη δική τους μυρωδιά. Αξέχαστε εικόνες έχει δημιουργήσει άλλωστε και ο Έντουαρντ Λάχμαν, διευθυντής φωτογραφίας ταινιών όπως The Virgin Suicides, A Prairie Home Companion κι αρκετών του Τοντ Χέινς, εξ' ου και η παρουσία του τελευταίου στην ειδική τιμητική τελετή που έγινε το βράδυ στο Palais.