Πάμε Βερολίνο!

Με πρόεδρο της φετινής Κριτικής Επιτροπής τον Τζέρεμι Άιρονς, το 70ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου ξεκινά φέτος έναν  νέο κύκλο ζωής μετά την αποχώρηση του επί 18 χρόνια καλλιτεχνικού διευθυντή του, Ντίτερ Κόσλικ, και την αντικατάσταση του από τον Κάρλο Τσατριάν, πρώην υπεύθυνο του κινηματογραφικού φεστιβάλ του Λοκάρνο.

 

Women power

Η ταινία έναρξης είναι το “My Salinger Year” του Φιλίπ Φαλαρντό, που θα κάνει και την παγκόσμια πρεμιέρα της στις 20 Φεβρουαρίου. Το σενάριο αυτής της coming-of-age ιστορίας βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο της Τζοάνα Ρακόφ, γύρω από ένα περιστατικό της ζωής του μυθικού Αμερικανού συγγραφέα Τζ. Ντ. Σάλιντζερ (“Ο Φύλακας στη Σίκαλη”), ενώ πρωταγωνιστούν η Σιγκούρνι Γουίβερ – που είδαμε πρόσφατα και στην 92η απονομή των Βραβείων Όσκαρ -  και η Μάργκαρετ Κουάιλι (“Κάποτε στο Χόλιγουντ”).

 

Νέο ξεκίνημα, νέοι αγώνες

Πρόκειται για εντυπωσιακό άνοιγμα για ένα φεστιβάλ που έμοιαζε να είχε εκτροχιαστεί τα τελευταία χρόνια ως προς την ταυτότητά του σαν το εναλλακτικό αντίβαρο των Καννών και της Βενετίας και για το οποίο ο νέος διευθυντής, με τη βοήθεια και της executive διευθύντριας Μαριέτε Ρίσενμπικ, υπόσχεται να ξαναφέρει πίσω στις γραμμές.

Προς το παρόν, οι πρώτες ενδείξεις είναι θετικές, καθώς οι ταινίες που επιλέχθηκαν σε όλα τα τμήματα του φεστιβάλ προέρχονται από δοκιμασμένους δημιουργούς, αλλά και από ανερχόμενους από όλον τον κόσμο, με ποικιλία θεμάτων και κινηματογραφικών τεχνικών.  

 

Υπάρχουν απ' όλα

Στο Διαγωνιστικό Τμήμα, λοιπόν, μεταξύ εκείνων που διαγωνίζονται για τη Χρυσή Αρκούδα είναι: Η “Σιβηρία” του Έιμπελ Φεράρα, με τον αγαπημένο του ηθοποιό, Γουίλεμ Νταφόε (φρέσκο από την επιτυχία του “Φάρου”). Το “The Roads Not Taken” της Σάλι Πότερ (με αll star cast, και με κεντρικό πρωταγωνιστή τον Χαβιέρ Μπαρδέμ στον ρόλο ενός πατέρα χαμένο στις αναμνήσεις του, που περιλαμβάνουν και μια σύντομη περίοδο μοναχικής ζωής σε ένα...ελληνικό νησί), και τα δύο παγκόσμιες πρεμιέρες. Το “Undine” του μόνιμου σχεδόν θαμώνα της Berlinale, Κρίστιαν Πέτζολντ, όπου παίζει πάλι η νέα του μούσα, Πόλα Μπερ. Από Αμερική μεριά έχουμε τα “First Cow” της Κέλι Ρέϊχαρντ και “Never Rarely Sometimes Always” της Ελάιζα Χίτμαν, ενώ η Νότια Κορέα – που φέτος έχει φυσικά την τιμητική της μετά την απίστευτη επιτυχία που είχαν τα “Παράσιτα” – εκπροσωπείται από τον Χονγκ Σανγκσού και το “The Woman Who Run”. Ο δε Ιρανός σκηνοθέτης Μοχάμεντ Ρασούλοφ, ο οποίος δεν επιτρέπεται να ταξιδέψει εκτός της χώρας του (κι ο οποίος προτιμούσε μέχρι τώρα τις Κάννες για τις πρεμιέρες των ταινιών του), θα είναι “παρών” στο Βερολίνο με το “There Is No Evil”.

Να σημειωθεί πως από φέτος υπάρχει και νέο διαγωνιστικό πρόγραμμα με τίτλο “Encounters”, στο τέλος του οποίου θα δοθούν τρία βραβεία, όχι με τη μορφή αρκούδας, αλλά πλακέτας, ενώ από τα 18 φιλμ που διαγωνίζονται τα έξι είναι σκηνοθετημένα από γυναίκες.

 

Ο Πινόκιο και η Pixar

Δύο από τις πιο πολυαναμενόμενες, τώρα, προβολές είναι ο “Πινόκιο” του Ματέο Γκαρόνε (“Dogman”), μια live-action κινηματογραφική διασκευή του γνωστού παραμυθιού κι ένα εντελώς προσωπικό πρότζεκτ που ο Ιταλός δημιουργός προσπαθούσε να φέρει σε πέρας τα τελευταία έξι χρόνια, με τον Ρομπέρτο Μπενίνι στον ρόλο του Τζεπέτο, καθώς και το τελευταίο πόνημα της Pixar – που μόλις κέρδισε ακόμα ένα Βραβείο Όσκαρ με το “Toy Story 4” -, “Onward”, και τα δύο στο τμήμα Berlinale Special Gala.

 

Ελλοχεύει κοροναϊός

Στα μείον του φεστιβάλ είναι πως ο Σατριάν ακύρωσε καθιερωμένα, δοκιμασμένα τμήματα, με μεγαλύτερη ίσως απώλεια εκείνη του Culinary Cinema, στη διάρκεια του οποίου οι θεατές, μετά από την προβολή ενός συγκεκριμένου ντοκιμαντέρ αναφορικά με διατροφικές συνήθειες, μπορούσαν - κατόπιν αντιτίμου - να δειπνήσουν στο Martin Gropius Bau restaurant, με μενού εμπνευσμένο από το εκάστοτε ντοκιμαντέρ και εκτελεσμένο από κάποιον διάσημο σεφ, εκπρόσωπο του slow-food κινήματος.

Και φυσικά μένει να δούμε πόσες και ποιες ακυρώσεις ίσως λάβουν χωρα εξαιτίας του κοροναϊού, η εξάπλωση του οποίου έχει βλάψει ήδη αρκετές χώρες και σε κινηματογραφικό επίπεδο, με ακυρώσεις παραγωγών, avant premieres κτλ.

Όπως και να' χει, το φεστιβάλ κλείνει φέτος εβδομήντα ολόκληρα χρόνια ζωής, υπό νέα διεύθυνση και με νέο όραμα, οπότε αν μη τι άλλο αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον. Και, βέβαια, θα βρισκόμαστε κι εμείς στο Βερολίνο, από τις 20 Φεβρουαρίου μέχρι την 1η Μαρτίου, για να σας μεταφέρουμε, καθημερινά, νέα κι εντυπώσεις στην ειδική φεστιβαλική ιστοσελίδα της COSMOTE TV!

Χριστίνα Μπίθα

ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ